Období husitství patří k jedněm z našich nejvýznamnějších. Byla to doba změn, válek, bojů, ale i velkých učenců a myslitelů, o jejichž životech se učíme na školách dodnes.
Kapitoly
PŘÍPRAVNÁ FÁZE NA
HUSITSKOU REVOLUCI (DO R. 1419)
- stagnace a krize středověké společnosti už od poloviny 14. století
- růst cen řemeslných výrobků a snížení cen zemědělských produktů → zhoršení sociálních podmínek poddaných → nedostatek peněz
- ústup směny s městem → snížení odbytu výrobků
- úbytek obyvatel – morové epidemie
- prohlubování soc. rozdílů ve společnosti → všeobecná nespokojenost a odpor proti církvi
- církev – nejbohatší vlastník (1/3 půdy), růst majetku + kostely, kláštery, pravidelné poplatky (desátky), odkazy věřících, prodávání odpustků a obchod s náboženskými úkony, obřady a úřady (svatokupectví) → rozpor s Biblí a posláním církve
- vnitřní rozkol s církví – schizma → kritika církve od učenců nebo kazatelů → úsilí o nápravu církve – reformu = reformátoři
- v Anglii – reformátor John Wyclif (Jan Viklef 1320–1384) → velký vliv na Jana Husa
v Čechách tzv. Husovi předchůdci:
- Konrád Waldhauser †1369 – z horních Rakous, pozván Karlem IV.; kritika nedostatků v světském i duchovním životě
- Jan Milíč z Kroměříže † 1374 – moravský kněz, velmi radikální, vzdal se úřednického místa v královské kanceláři, kázal na Starém Městě – úsilí o nápravu vlastním příkladem; tvrdá kritika duchovenstva; učení o Antikristu → obžalován, hájil se v Římě, zemřel v Avignonu před skončením procesu
- Matěj z Janova † 1394 – teolog, univerzitní mistr, byl proti bohatství církve, myšlenka rovnosti mezi knězem a laikem; nařčen z kacířství → donucen své názory odvolat
- Jeroným Pražský † 1416 – vzdělanec, Husův přítel, obratný řečník a odvážný kritik; podíl na vydání Dekretu kutnohorského; pronásledován inkvizicí; r. 1416 upálen rovněž v Kostnici jako kacíř
- Jakoubek ze Stříbra † 1429 – r. 1414 zavedl laické příjímání z kalicha
- Tomáš Štítný ze Štítného † 1409 – nábožensko–filozofický myslitel, psal traktáty
Mistr Jan Hus (asi 1371–1415)
- narozen v Husinci u Prachatic
- upálen 6. 7. 1415 v Kostnici
- vůdce reformní skupiny
- vystudoval artistickou fakultu – mistr svobodných umění
- r. 1400 vysvěcen na kněze
- r. 1401 rektorem na artistické fakultě
- r. 1402 začátek kázání v Betlémské kapli (proti odpustkům, kritika bohatých církevních hodnostářů apod.)
- obhajoval názory Jana Viklefa (John Wycliff)
- r. 1409 Dekret kutnohorský – vydán Václavem IV., změna poměru hlasů na UK ve prospěch Čechů na 3:1 (r. 1409 koncil v Pise, zvolen nový papež, ale dva dosavadní v Římě a Avignonu se nevzdali → trojpapežství)
- r. 1412 vrcholné vystoupení proti prodávání odpustků → papežem uvalena klatba spojená s interdiktem
- Hus odpírá papeži poslušnost – odvolává se Kristovo učení → odvrácení přízně krále Václava IV. (peníze z odpustků dostával Vatikán i král Václav IV.)
- Hus se uchýlil k přátelům na Kozí hrádek a Krakovec
- r. 1414 císař Zikmund ho vyzívá k ospravedlnění před církevním koncilem v Kostnici
- koncil jej nařkl z kacířství, poté odsoudil jeho spisy též jako kacířské
- Hus své názory a myšlenky neodvolal – 6. července byl upálen na hranici a jeho popel vhozen do Rýna (latinská zpráva od Petra z Mladoňovi Zpráva o mistru Janu Husovi v Kostnici – záhy přeloženo do češtiny)
- zjednodušil některé gramatické jevy v češtině (spřežkový systém, háčky apod.)
- spojil lidovou a učenou kritiku (učená – J. Viklef, Matěj z Janova ;lidová – valdénští)
- největší autorita pro Husa byl Kristus, nikoli církev či papež
- pojem „Boží zákon“ = základní Ježíšovy teze
dílo:
- O církvi
- (v latině) – Hus se snaží ukázat a objasnit příčiny morálního úpadku
- společnosti a řešení vidí ve snaze o správný křesťanský život; také tvrdí, že
- pokud papež nežije křesťansky, pak přestává být papežem
- Postila
- kriticky vystupuje proti přepychu a hrabivosti soudobé církve
- Výklad Viery, Desatera a Páteře
- tj. modliteb Věřím v Boha, Desatero a Otčenáš
- Knížky o svatokupectví
- – nejútočnější spis
- Husova smrt – signál k odporu v Čechách → protesty, nepokoje
- koncil v Kostnici ukončen r. 1418 – považován za úspěšný – vyřešil schizma církve (papežem Martin V. v Římě)
- v Čechách uctívání Husa a Jeronýma Pražského
OBDOBÍ PŘEVAHY
CHUDINY (1419–1421)
- Husovi přívrženci – husité: lidoví kazatelé a kněží, venkovský lid, chudina, kališnická šlechta atd.
- společný požadavek: zrušení světské moci církve, zabavení jejího majetku
- společný znak – kalich (symbol přijímaní podobojí – znak rovnosti) → kališníci (utaquisté)
- program: 4 pražské artikuly:
- svoboda kázání
- právo přijímání podobojí
- zbavit církev světské moci a zabavit její majetek
- zákaz a spravedlivé trestání smrtelných hříchů
- radikalizace pražské chudiny v čele s Janem Želivským – žádost o propuštění zadržených husitů odmítnuta → protireformní konšelé svrženi z oken na nastavená kopí a meče = 1. pražská defenestrace 30. 7. 1419 – husité ovládli celou Prahu, v srpnu 1419 umírá Václav IV. → na český trůn chce Zikmund
husitské směry:
- umírnění husité
- střed
- radikálové:
- orebité
- táboři
- severočeští husité
- r. 1419 jednání o přijetí Zikmunda na český trůn – odmítnut husitskou šlechtou
- r. 1420 přesto vydán Pražský hrad Zikmundovi (ale po dobu husitských válek nevládl)
- proti kacířským Čechám vyhlášena křižácká výprava
- r. 1420 založen Tábor – vojenský opěrný bod pro husity
- první velká bitva vedena Janem Žižkou 25. 3. 1420 bitva u Sudoměře
- v čele táboritů Jan Žižka z Trocnova, v čele pražanů Jan Želivský
- první střetnutí s křižáky 14. 7. 1420 bitva na Vítkově (dnešní Žižkov) → vítězství husitů
- bitva na Vyšehradě 1. 11. 1420 – Zikmund opět poražen
- červen 1421 husitský sněm v Čáslavi – 4 pražské artikuly prohlášeny za zemský zákon, Zikmund sesazen z českého trůnu, zvolena 20členná zemská vláda
OBDOBÍ PŘEVAHY HUSITSKÉHO
STŘEDU (1421–1434)
- 2. křižácká výprava – po porážce Zikmunda u Německého Brodu nebezpečí zmírněno
- spory mezi husitskými svazy + Jan Želivský zatčen a popraven
- spory v Táboře – Žižka přechází k orebitům → vytvoření pevné organizace s vojenským řádem → úspěch, tažení na Prahu – smír domluvou (díky Janu Rokycanovi) → tažení na Moravu
- během tažení 11. 10. 1424 umírá u Přibyslavi (dnes Žižkovo pole) → jeho vojsko se pak nazývalo sirotci
- nový vůdce Prokop Holý
- 3. křižácká výprava – bitva u Ústí nad Labem
- 4. křižácká výprava – vítězství u Tachova → křižáci před husity utekli
- 5. křižácká výprava – 1431 u Domažlic → křižáci utekli ještě před bojem: lekli se zpěvu (Ktož jsú boží bojovníci) a rachotu vozů
- husitské výpravy do zahraničí = spanilé jízdy: šíření husitských myšlenek, zisk kořisti
- ochota církve řešit s husity spor a jednat o mír → 1433 Basilejský koncil – katolická církev nepřijala 4 artikuly pražské
- 30. 5. 1434 rozhodující bitva u Lipan (blízko Českého Brodu) – sirotci a táborité poraženi, v boji padl Prokop Holý
OBDOBÍ VÍTĚZSTVÍ HUSITSKÉ
ŠLECHTY
- r. 1435 zvolen kališnickým duchovenstvem Jan Rokycana pražským arcibiskupem
- r. 1436 na jihlavském sněmu českých stavů vyhlášena basilejská kompaktáta = dohoda
- legalizace dvojí víry – katolické a kališnické = výjimečné postavení českých zemí v Evropě; oficiálně uznán jen 1 artikul – přijímání z kalicha
- r. 1436 Zikmund znovu přijat za českého krále
- poslední odpor proti Zikmundovi r. 1437 – Jan Roháč z Dubé – na Sioně u Kutné Hory; poražen a popraven
- po sporech s Janem Rokycanou odjíždí Zikmund ze země do Uherského království, ale při cestě umírá (prosinec 1437, Znojmo)
příčiny úspěchů husitů:
- boj za přesvědčení, ochota bojovat
- zkušení velitelé + využití vhodných zbraní: kopí, kosa, sudlice, cep, řemdih, samostříl, prak atd.
- využití selských vozů k převážení nákladů, k postavení vozové hradby atd.
výsledky husitských válek:
- katolická církev zbavena 4/5 majetku ve prospěch šlechty – posílení
- oslabena královská moc
- města získala podíl na vládě a zastoupení na sněmu
- poddaní právo svobodné volby víry
- růst vzdělanosti (i žen) viz výrok italského diplomata A. S. Picolominiho (papež Pius II.): táborská žena zná Bibli lépe než leckterý italský kněz
- hospodářství vyčerpáno – pokles obchodu, nedostatek mincí, hladomory, izolace Čech od ostatní Evropy
SMÍŘENÍ HUSITŮ
A KATOLÍKŮ (1458–1471)
- po smrti Zikmunda Lucemburského převzal nástupnictví jeho zeť Albrech Habsburský
- byl králem českým, římským, uherským a vévodou rakouským
- r. 1439 – Albrecht náhle umírá, jeho syn se narodil až po jeho smrti – Ladislav Pohrobek
- v zemi bezvládí
- r. 1440 – vydán Mírný list– obě vyznání se zavazují dodržovat příměří
- po roce 1440 vládne v Čechách šlechta prostřednictvím landfrídů = regionální sjezdy nahrazující zemskou vládu
- r. 1440- uznal zemský sněm za krále Ladislava Pohrobka
- po smrti Albrechta problém s nástupnictvím v Říši a Uhrách
- v Říši vládne Albrechtův bratranec Fridrich III.
- v Uhrách zvolen králem polský král Vladislav III. , který r. 1444 padl v bitvě u Varny za bojů proti Turkům
- po něm Jan Pohrobek, správcem říše Jan Hunyady, úspěšný v bojích s Turky
- v Čechách se po smrti Ptáčka z Pirkštejna dostává do čela svazu landfrídů Jiří z Poděbrad (rod Kunštátu)
- r. 1448 – vytváří Jednotu poděbradskou
- r. 1452- Jiří z Poděbrad ustanoven správcem Čech
- r. 1453 byl korunován Ladislav Pohrobek českým králem
- Jiří provádí revizi rozchváceného královského majetku, zajistil bezpečnost obchodních cest, zmírnil napětí mezi náboženskými stranami
- v listopadu 1457 Ladislav Pohrobek náhle umírá = uvolnil se český a uherský trůn
- r. 1458 je Jiří z Poděbrad zvolen českým králem
- Matyáš Korvín (syn Hunyadiho) zvolen uherským králem
- reakce na Husitství se odráží v dílech Petra Chelčického
- r. 1458 vznik Jednoty bratrské
Jiří z Poděbrad
- 1458 – 71 – husitský král, král dvojího lidu
- zvolen zemským sněmem za českého krále, přestože nepocházel z královského rodu
- dceru Kateřinu provdal za uherského krále Matyáše Korvína
- za slib pronásledování kacířů uznán papežem českým králem
- Jiří však za kacíře nepovažuje kališníky, církev uznala platnost kompaktát
- Jiří žádá papeže Pia II. o potvrzení kompaktát – 1462 je prohlašuje za neplatné
- Jiří získává na svou stranu něm. Fridricha II. a pol. krále Kazimíra IV. – navrhuje utvořit spolek evropských panovníku na obranu před Turky
- 1462–1464 s tímto návrhem vysláno poselstvo vedené Lvem z Rožmitálu = neúspěch
- Jiří obnovuje hospodářství zničené husitskými válkami
- podpora řemesel, obchodu, obnovena jednota země
- r. 1466 Jiří prohlášen za kacíře, dán do klatby, formálně zbaven majetku i trůnu
- r. 1468 bylo proti vyhlášeno křížové tažení v čele s uherským králem Matyášem Korvínem – r. 1469 poražen u Vilémova, další spory s Jiřím z Poděbrad
- Jiří nabídl trůn polským Jagelloncům (Vladislav II. Jagellonský) → uznáno nástupnické právo
- Jiří z Poděbrad r. 1471 umírá a spory s Matyášem Korvínem se uzavírají, na český trůn nastupují Jagellonci
- r. 1485 v Kutné Hoře je uzavřen náboženský mír husitů a českých katolíků